Livet som frilansare… en annan hård dag på kontoret!
(I verkligheten men frilansande ser mycket olika, mer som arbetar på kontoret än att arbeta på stranden)

Den första förutsättningen för att bli frilansare är en säljbar färdighet. Allt börjar med vad du vet och vad du kan göra och om vad du gör och vad du vet säljer. Med andra ord måste det finnas en tillräcklig efterfrågan på marknaden för din kompetens och expertis för att förvandla din frilansande drömmar till en stabil verkliga inkomstkälla.

Detta innebär dock inte att om det finns lite eller ingen efterfrågan på marknaden för dina befintliga kunskaper och expertis kan du inte vara en frilansare. Det är faktiskt motsatsen-detta kan vara en dold möjlighet att lära sig nya saker som är i en högre efterfrågan och som kan ta dig mycket längre (och oftast mycket snabbare) jämfört med vad du kunde ha uppnått om du bara fastnat på din nuvarande kompetens (med tanke på att det finns tillräckligt efterfrågan på marknaden).

Så är området frilansande en viktig aspekt som kan påverka din tillväxthastighet och vinstpotential. För bästa resultat måste du vara i ett trendigt och dynamiskt område som Internet, teknik och programmering. Mer specifika exempel är AI, E-handel, WordPress (under det senaste decenniet WordPress helt förändrat Internet och det finns en stigande efterfrågan på WordPress relaterade färdigheter), webbplatser (runt 380 nya webbplatser skapas varje minut i nästan alla fält du kan föreställa dig som genererar stigande efterfrågan på webbplats-relaterade färdigheter), mobilappar, digital marknadsföring (inklusive de digitala delarna av Omnichannel marknadsföring) och andra saker digitala.

Så, för att vara en frilansare behöver du en färdighet som säljer men dina resultat kommer också att bero på den affärssektor du befinner dig i.

Du kan också behöva lite basutrustning för att starta. Utöver de verktyg eller den utrustning som ditt specifika yrke kräver behöver frilansare vanligtvis följande:

Skrivbord
Stol
Dator
Internet
Organiserad lagring
Tyst arbetsutrymme

Denna sista kan vara den mest utmanande. Barn! Håll käften!) Även om du flyttar pianon för en levande, du kommer att behöva någon plats “Office-y” för att göra din fakturering, schemaläggning, och marknadsföring.